Kancelář a škola

Typografie a její pochopení

Při tisku je důležitá nejen kvalita a vytíženost, ale i správná úprava tištěných dokumentů. K tomu přispívá dobře zvolené písmo. V souvislosti s ním a celkovou grafickou úpravou využíváme typografii. Co vlastně typografie je, jak se vyvíjela a k čemuž přispívá právě při tisku?

Typografie je všudypřítomná. Je v knihách, které čteme. Na webových stránkách, kterými surfujeme. Je součástí našeho každodenního života. Reklamní billboardy, značky na ulici, denní tisk, obaly různých výrobků. Tam všude se setkáváme s typografií.

Abychom mohli vytvářet dokumenty, které se nejen dobře čtou, ale i esteticky dobře působí, musíme dodržovat určité zásady typografie. Ta se zabývá problematikou grafické úpravy tisku při dokumentech. Využívá při tom vhodný řez písma (fontu) a pořádá jednotlivé znaky, spravuje odstavce do přijatelné podoby pro čtení textu. V podstatě textu dodává styl pro lepší přijatelnost. Můžeme hovořit o určitém designu písma.

 


Běžné typy písma

Nejpoužívanější typy písma známe všichni i přesto, že nemusíme znát jejich názvy. Používají se pro běžné dokumenty. Mají klasický vhled a jsou vhodné pro standardní projekty. Typy písma dělíme tímto způsobem na patkové a bezpatkové. To je vlastně i jedno z rozhodnutí, které vás při výběru písma čeká.

Patkové písmo

Jde o písmo, které nazýváme i šerifových písmo. Je to písmo s tahy ukončenými šerifa (patkami). Tento typ písma je volbou číslo jedna pro většinu běžných dokumentů. Hlavním důvodem je velmi dobrá čitelnost při tištěných dokumentech, knihách, časopisech a novinách. Standardní šerifových písmo obsahuje: základní písmo (Times New Roman), italik (kurzívu), malé kapitály, tlustý a středně tlustý řez. Všechny tyto prvky společně tvoří hierarchii a kontrast v designech.

Bezpatkové písmo

Bezpatkové písmo je kresebný variantou písma s tahy bez šerifem. Bezpatkové (bezserifové) písma nemají Serif (patky). Serif je malý dekorativní tah na konci hlavních tahů písmena. Bezserifové písmo se pokládá za čistší a modernější než šerifových písmo. Je snazší čitelné na displejích smartphonů, tabletů a monitorech.

Výběr písma

Písma mají jistým způsobem svůj vlastní jazyk. Mohou působit ležérní nebo neutrální, mohou být exotické nebo grafické. Proto je důležité promyslet si obsah textu a potom zvolit vhodné písmo. Při tištěných dokumentech se standardně používá určitá velikost a řádkování.

Velikost písma

Pro digitální formu a vše, co bude čitelné na monitoru nebo displeji je vhodná velikost 12px až 16px. Je dobré si ověřit, jak se vykresluje písmo v těchto velikostech na různých zařízeních. Obecně se velikost písma uvádí, jak velikost písma od základní čáry k horní čáře.

Tloušťka písma

Tloušťka písma zase definuje světlost nebo tmavost grafém, která se používá k zobrazení textu vzhledem k ostatní písma v přidělené rodině písmen.

Natažení písma

Natažení písma zobrazuje potřebné natažení nebo stažení grafém, která se použije k zobrazení textu, relativně vzhledem k ostatním písma v přidělené rodině písmen.

Základní čára je v podstatě neviditelný řádek, na kterém je text. V rámci designu je základní čára důležitou specifikací při měření svislé vzdálenosti mezi textem a prvkem.

 

 

Varianta písma

Varianta písma je důležitý pro zobrazení textu pomocí normálních znaků pro malá písmena (minuskuly "mínusky") nebo s použitím zmenšených velkých písmen (kapitálky), eventuálně verzálky (majuskuly). Konkrétní typ písma (fontu) může zahrnovat v podstatě pouze malá a velká písmena.

Řez

Řez písma určuje to, zda je text zobrazen normálním, tučným nebo kurzívou písma. Kvalitu písma poznáme podle toho, zda má speciálně konstruovaná sady pro každou z daných podskupin. Nejčastěji se umisťuje do samostatných souborů písmo normální, písmo kurzíva, písmo tučné. Normální řez, tučný řez slouží ke zdůraznění nebo vyznačení části textu. Kurzíva písmo (Italika) je písmo s určitým nakloněním o 10 až 20 stupňů. Standardní kurzíva písmo je konstruováno nezávisle od základního písma. Používá se na vyznačení Inviduální textů nebo jejich částí (např. Při citaci, poznámce atd.). Existuje i kombinace kurzívy a tučného řezu.

Je vhodné kombinovat písma

V zásadě se můžeme řídit starým dobrým, pravidlem, že méně je někdy více. Příliš mnoho různých typů písma může v konečném důsledku působit rušivě. Tímto pravidlo se vyplatí řídit i když se rozhodujete o množství typů písma, které použijete ve vašich designech. Nejlepší je omezit to na jeden nebo maximálně na dva typy písma. Na druhé straně se protikladné písma dobře doplňují. Pro dosažení většího kontrastu lze použít písma s různou tloušťkou, velikostí a řezem písma.

Vzniknou tak zajímavé kombinace písem, jako například:

bezserifové písma + šerifových písma
krátké + dlouhé
kapitálky + mínusky (písmena malé abecedy)
regular + Italika
dekorativní + jednoduché

Kterým typem písma je třeba raději vyhnout

Existují i ​​určité zásady při výběru nebo spíše návrhy, jakým typem písma se raději vyhnout. Jsou to písma Comic Sans, Curlz a Papyrus. Na těchto písmech není teoreticky nic špatného, ​​ale jde o zastaralé písma. Proto si dobře promyslete, jaké písmo použijete.

Hierarchie obsahu

Hierarchie se používá k vedení pozornosti čtenáře k tomu, co je nejdůležitější. Jinými slovy, pomocí různých úrovní důrazu ho doprovází textem. Budování hierarchie je jednoduché. Stačí se rozhodnout, které prvky si má čtenář nejdříve všimnout a nechat je vyniknout. Položky na vysoké úrovni jsou obvykle větší nebo se nějakým způsobem liší.

Kdo se ovlivnil dějiny typografie

Z historie typografie, která sahá až do roku 1420 můžeme zmínit Nicolase Jensona. O něco později to byl francouzský typograf Claude Garamond. Následovaly typografové William Caslon, John Baskerville, Firmin Didot, Giambattista Bodoni italský typograf. V 19.století to byli Jan Tschichold, Emil Ruder, Hermann Zapf, Mattew Carter a Vincent Connare. Ten je autorem písma Trebuchet a populárního Comic Sans.