Tiskárny, tisk a nové trendy
Rozšiřování digitalizace je nezastavitelné a přímo na ni musí reagovat všechna odvětví, včetně tiskového. I společnosti s dlouholetou tradicí ve výrobě tiskáren se musí přizpůsobovat, pokud si chtějí udržet dobrou pozici na trhu. Zdaleka nestačí mírný upgrade, který přidá zařízením na výkonu a pár novějších funkcí. Už loňský rok ukázal, kam bude směřovat tisk a že se nevyhne stále výraznějšímu propojení s digitálními technologiemi. Co můžeme očekávat?
Papír vs digitalizace
Navzdory silnému propojení tisku a digitalizace, je tisk na papír stále žádaným řešením, pro některé odvětí a tato situace se tak brzy nezmění. Počínaje knihami ve verzi print, časopisy, novinami a reklamou. Zde můžeme říci, že stále bude dost odvětí, kde se tisk na papír zdá být ideálnější, nebo alespoň rovnocenní digitální technologii. No ačkoli se to jeví zatím jako vize, možná nám budoucnost připraví překvapení v podobě hybridního tisku, pokud ji můžeme tak nazvat. Budete to tisk na papír ve kterém bude integrována i digitální část. Pokud si to neumíte představit, něco na způsob novin v Harry Potterovi. Nebo technologie, kterou použila společnost Lifeprint. Více prostoru dostanou poskytovatelé MPS v nabídce integrovaných služeb v oblasti papíru a digitálního workflow. Dobrým příkladem je společnost Xerox s platformou ConnectKey, která díky aplikací přemostí papír do digitálu pohodlně a rychle.
Umělá inteligence a inteligentní pracoviště
AI (artificial intelligence) - umělá inteligence, se pomalu začala objevovat v smart tiskárnách a multifunkcích. Společnost Hewlett-Packard nebo Xerox mají na trhu první modely, které dokáží spolupracovat s hlasovými asistenty. V tomto směru můžeme očekávat výraznější spolupráci nebo partnerství se společnostmi, jako jsou Google a Amazon. Oba mají na trhu vlastní řešení hlasových asistentů, využívajících umělou inteligenci. Třetím již existujícím hlasovým asistentem je Siri, společnosti Apple. Možná je i tato alternativa. Umělá inteligence přímo v tiskárnách, může v budoucnu značně zjednodušit a usnadnit různé úkony. Po vzoru inteligentních domácnosti nastupují pomalu inteligentní pracoviště, do kterých zákonitě budou spadat i tiskárny a podnikový tisk.
Cloudové služby a vyšší odbornost v sféře IT služeb bude klíčová
Poslední výzkumy ukazují, že firmy začnou postupně upřednostňovat IT poskytovatele služeb, před tradičními dodavateli tisku. Pokud si firmy budou chtít udržet svou pozici sami, nebo za pomoci partnerství se zkušenými poskytovateli IT služeb, budou muset rozšířit portfolio produktů, služeb a zabezpečení v rámci celkově poskytovaných služeb. Řízení tiskových služeb pomocí cloudu se v tomto roce stane ještě důležitějším, nebojíme se říct prioritním. Právě díky jeho využití se dostanou společnosti k nižším nákladům na tisk a zátěži spojené se správou několika serverů. Umožňuje to zlepšit spolupráci se zákazníky pomocí pružného a levnějšího přístup k tiskovým službám. Tím se zlepšuje přístup firem poskytujících tiskové služby k menším a středním podnikům (SMB) jako klientem. První společnosti, které se vydali tímto směrem jsou Xerox, Lexmark a Ricoh spolu s Y Soft.
Bezpečnost tisku a stále se rozšiřující kybernetické útoky
Kybernetickým útokům se nevyhne ani tiskové odvětí, proto je bezpečnost tisku klíčovým faktorem v podnikové sféře. Ochrana současného tiskového prostředí je stále náročnější, vzhledem k sofistikovanějším útokům a také smíšenosti starších a nových zařízené ve firemním prostředí. Dobrým krokem bylo GDPR, které alespoň v něčem vedlo ke zlepšení v oblasti zabezpečení tisku. Můžeme očekávat a bude to přímo nezbytností, aby výrobci implantovali přímo do zařízení ochranné prvky a stále více rozšiřovaly služby zabezpečení tisku. Některé společnosti se již vydali tímto krokem, hlavně při tiskárnách a multifunkcích pro podnikový tisk. Jde o stále se rozšiřující prostor počínaje samotnými zařízeními (tiskárny, multifunkce, skenery, faxy), přes podnikovou síť, přístup k cloudu, ve kterém útočníci dokáží najít zranitelná místa. Celá infrastruktura tisku bude muset být postavena od začátku do konce na monitorování, zhodnocování a silném zabezpečení. Právě to se stane trendem v oblasti zabezpečení tisku v nejbližší době, a výrobci musí rozšířit své služby, aby se bezpečnost tisku dostala na úroveň zabezpečení se zbytkem IT struktury.
Big data (velké data) v pozadí
Ačkoli velké data nebo velká datová příležitost měli obrovský potenciál pro odvetu tiskařského průmyslu, drtivá většina výrobců ji nevyžila. Velké společnosti, které jsou propojeny s výrobou tiskáren nebo službami tisku, stále nevyužívají všechny údaje na získání informací jednak o zákazníkovi a celkově o trhu, aby tak mohly reagovat novými službami. Dost blízko byli výrobci, kteří poskytovali náplně do tiskáren zdarma, výměnou za zpracování dat o spotřebě inkoustu nebo toneru. Určité pokroky dělá společnost Ricoh, která dokáže nabídnout komplexní analytické služby, které mohou být nápomocné při budování inteligentních pracovišť.
Do jaké míry se nové trendy promítnou přímo v odvětí tisku
V první řadě si musíme uvědomit, že navzdory dynamickému růstu inovací a zavádění digitalizace do různých odvětí je tiskařský průmysl trochu opatrnější v zavádění nových trendů. Zatímco nový model mobilu od brandu si uživatel kupuje, jako na povel u tiskárny ho nový model, až tak neosloví. Muselo by jít doslova o převratnou inovaci. Výrobci tiskáren proto nejsou, až tak tlačeni do inovací. Ale obecný trend si ignorovat nedovolí, protože by tak ztratily svou pozici na trhu oproti konkurenci. A tady je budou nové trendy nutit, aby nestagnovali. Nadále bude atraktivní přepajení služeb a sdílení v rámci různých síti. Stejně, jako co nejrychlejší přístup k nim. Mnoho výrobců nabízí v základem balíku již vlastní cloudové služby, ale protože samotný uživatel chce mít vše pod jednou střechou, tak stále budou více propojovány i služby jiných společností. Design? Tak tady jsme skeptický v oblasti podnikové tisku. Zařízení pro podnikovou tisk mění design jen minimálně. Spíše se klade důraz na výkon, nastavení a ovládání. Ale překvapit nás mohou tiskárny pro domácnost, kde je přece jen větší prostor pro inovace v designu. Odvážnější design můžeme očekávat při malých instantních fototiskárnách a přenosných zařízeních. No nejbližší roky se určitě nedočkáme futurismu.
Tyto trendy by mohly přetransformovat tiskařský průmysl. Záleží od samotných výrobců, jak rychle zadefinují nové trendy do svého programu. Pokud si chtějí udržet své místo na trhu nevyhnou se digitální transformací a nástupu umělé inteligence, Stejně klíčovou je i bezpečnost tisku, která se již nyní stává prioritní.