Kancelář a škola

Outsourcing

Outsourcing je obchodní praxe, při které si společnost najímá třetí stranu k provádění úkolů, řízení operací nebo poskytování služeb pro společnost.

Externí společnost jako poskytovatel služeb zajišťuje, aby její pracovníci nebo počítačové systémy vykonávali úkoly nebo služby buď na místě ve vlastních zařízeních pronajímající společnosti nebo na externích místech.

Společnosti dnes mohou outsourcovat řadu úkolů nebo služeb. Často outsourcují služby informačních technologií včetně programování a vývoje aplikací, jakož i technické podpory. Mnohdy outsourcují zákaznický servis a funkce telefonického servisu. Mohou outsourcovat i jiné typy práce, včetně výrobních procesů, úkolů lidských zdrojů a finančních funkcí, jako je vedení účetnictví a zpracování mezd. Společnosti mohou outsourcovat celé divize, například celé IT oddělení nebo jen části konkrétního oddělení.

Outsourcing obchodních funkcí se někdy nazývá smluvní outsourcing nebo outsourcing obchodních procesů.

Outsourcing může zahrnovat použití velkého poskytovatele třetí strany, jako je společnost IBM pro správu IT služeb nebo FedEx Supply Chain pro logistické služby třetích stran. Může to však zahrnovat i najímání jednotlivých nezávislých dodavatelů, dočasných kancelářských pracovníků a nezávislých pracovníků.

 

Jak funguje outsourcing

Aby společnost mohla efektivně outsourcovat je důležité zaměřit se na obchodní partnerství stejně jako na logistiku. Outsourcing je o řízení vztahů, ale také o dohodách o úrovni služeb a je to partnerství, nikoli nákupní projekt. Udržování a zajištění důvěryhodného vztahu je nezbytné při outsourcingu a je složitější, než vytváření úrovní služeb a vztahů.

Někteří odborníci doporučují klást větší důraz na výstupní klauzuli smlouvy o poskytování služeb. Pro společnosti je důležité vědět, kdy smluvní dohoda nutně uplyne a zajistit, aby si zúčastněné strany splnily své závazky a vydržely, dokud smlouva neskončí.

Důvody pro outsourcing

Společnosti často outsourcují jako způsob, jak snížit náklady, zvýšit efektivitu a zvýšit rychlost. Společnosti, které se rozhodnou pro outsourcing se při získávání takových výhod spoléhají na odborné znalosti poskytovatelů třetích stran při provádění outsourcovaných úkolů. Základním principem je, že jelikož se poskytovatel třetí strany zaměřuje na tento konkrétní úkol je schopen to udělat lépe, rychleji a levněji, než by to dokázala pronajímající společnost. Vzhledem k těmto výhodám se společnosti často rozhodnou zadat podpůrné funkce v rámci svých podniků externě, aby mohly své zdroje zaměřit specifičtěji na své klíčové kompetence, čímž jim pomohou získat konkurenční výhody na trhu.

Některé společnosti se však rozhodnou pro outsourcing z jiných důvodů. Například outsourcují, protože nejsou schopni najmout interní zaměstnance na plný úvazek se specializovanými dovednostmi a zkušenostmi potřebnými k vykonávání určitých úkolů. Společnosti se někdy rozhodnou pro outsourcing, jak způsob přesunout splnění regulačních požadavků nebo povinností na poskytovatele třetí strany. Kromě toho se společnosti dívají na poskytovatele outsourcingu, jako na inovační centra.

Typy outsourcingu

Existuje několik způsobů, jak outsourcovat obchodní proces a v závislosti na procesu může být jeden upřednostněn před jiným. Obecně existuje několik různých typů založených na vzdálenosti mezi dvěma členy vztahu. Jedná se o tyto typy:

Onshoring

Přemístění práce nebo služeb na levnější místo ve vlastní zemi společnosti.

Offshoring

Přemístění práce nebo služeb poskytovatelem třetích stran do zámoří.

Nearshoring 

Přemístění práce nebo služeb lidem v blízkých, často hraničících regionech a zemích.

Dohody o outsourcingu se mohou také značně lišit v rozsahu. Pro určité procesy, jako je programování nebo tvorba obsahu, může být vhodné najímání nezávislých pracovníků na principu job-to-job. Společnost, která outsourcují celé své IT oddělení, bude vyžadovat dlouhodobé partnerství s jasně stanovenými požadavky. Běžně outsourcujte obchodní procesy, jako jsou mzdy a účetnictví, administrativa a zákaznická podpora.

Příklady outsourcingu

Rostoucí využívání virtuálních asistentů je jedním z trendů, kde bude outsourcing hrát významnou roli. Podniky stále více využívají virtuální asistenty na podnikové úrovni k automatizaci určitých procesů. To znamená zvýšenou potřebu specializovaných aplikací hlasových asistentů. Mnoho společností se může rozhodnout pro outsourcing tohoto vývojového projektu z důvodů nákladů a dovedností.

Pokud byla společnost americká a rozhodla se pro tuto práci „offshore“, může si najmout vývojovou firmu například v Indii nebo Anglii. Pokud se rozhodnou pro práci „nearshore“, mohou navázat vztah s kanadskou nebo mexickou třetí stranou. Pokud by projekt „onshore“, pravděpodobně by komunikovali s blízkým podnikem nebo by si najali nezávislé dodavatele.

Čím blíže je třetí strana ke klientské společnosti; tím méně času a kulturních rozdílů bude mít vliv. Protože vývoj aplikací je často asynchronní proces, přísné naplánování není nejvyšší prioritou a klienti, kteří tuto práci hledají, mohou upřednostnit offshoring před onshoringem.

Výhody a nevýhody outsourcingu

Kromě nižších nákladů a zvýšené efektivity mohou společnosti, které outsourcují, vidět i další výhody. Outsourcingem by společnosti mohly uvolnit zdroje ( tj. hotovost, personál, zařízení), které mohou být přesměrovány na stávající úkoly nebo nové projekty, které přinášejí společnosti vyšší výnosy než funkce, které byly outsourcovány. Společnosti mohou také zjistit, že mohou zefektivnit výrobu a/nebo zkrátit výrobní časy, protože poskytovatelé třetích stran mohou rychleji provádět outsourcované úkoly.

Outsourcing však může společnostem přinést výzvy a nevýhody. Společnosti zapojené do outsourcingu musí přiměřeně řídit své smlouvy a své pokračující vztahy s poskytovateli třetích stran, aby zajistily úspěch. Někteří by mohli zjistit, že zdroje vyčleněné na řízení těchto vztahů soupeří se zdroji vyčleněnými na úkoly, které byly zadány externě, čímž možná negují mnohé, ne-li všechny, výhody, které outsourcing hledá.

Společnosti si také mohou uvědomit, že ztrácejí kontrolu nad aspekty outsourcovaných úkolů nebo služeb. Společnost by například mohla ztratit kontrolu nad kvalitou poskytovaných služeb zákazníkům, když outsourcuje funkci svého call centra; i když smlouva společnosti s poskytovatelem stanoví určitá kvalitativní opatření, pro společnost může být obtížnější opravit externího poskytovatele než opravit interní tým.

Společnosti, které outsourcují, mohou také čelit zvýšeným bezpečnostním rizikům, protože si vyměňují se svými poskytovateli třetích stran vlastnické informace nebo citlivé údaje společnosti. Ty by mohl poskytovatel outsourcingu zneužít, nesprávně zpracovat nebo neúmyslně odhalit.

Kromě toho se společnosti mohou setkat s obtížemi při získávání vlastních zaměstnanců, aby komunikovaly a efektivně spolupracovaly s těmi, kteří pracují pro poskytovatele třetích stran – scénář, který je běžnější, pokud třetí strana působí v zámoří.

Etika outsourcingu

Outsourcing vyvolal některé etické problémy i pro společnosti. Především někteří kritizovali tuto praxi za její vliv na pracovníky. Zaměstnanci společností, které se rozhodnou pro outsourcing, často vnímají rozhodnutí outsourcingu jako hrozbu pro jejich jistotu zaměstnání; v mnoha případech je tento strach opodstatněný, neboť přijdou o práci ve prospěch pracovníků, kteří mohou mít nižší mzdu a méně dávek. Tento scénář také vyvolal kritiku ze strany veřejnosti, jakož i politiků a vedoucích představitelů odborů.

Společnosti by také mohly čelit negativní publicitě v důsledku svých rozhodnutí o outsourcingu, přičemž zákazníci a veřejnost obecně by tento krok považovali za způsob snižování mezd a výhod pracovníků nebo jako způsob, jak obejít environmentální, finanční nebo bezpečnostní předpisy.

Insourcing vs. outsourcing

Společnosti se mohou rozhodnout proti outsourcingu a místo toho se obrátit na insourcing. Jak již název napovídá, insourcing se vztahuje na praxi, kdy interní týmy vykonávají funkce, které by mohly vykonávat externí společnosti nebo kontaktovatelé. Insourcing tedy lze považovat za opak outsourcingu.

Insourcing někdy zahrnuje najímání nových zaměstnanců, ať už natrvalo nebo dočasně, k vykonávání zadávaných úkolů. Společnosti možná budou muset při insourcingu investovat do nového vybavení, hardwaru a softwaru a mohou také potřebovat přepracovat obchodní procesy.

Trendy outsourcingu

I když se outsourcing považoval za způsob snižování nákladů a zefektivnění, stále více se stává strategickým nástrojem pro společnosti. Přední společnosti chápou, že outsourcing některých funkcí jim může pomoci získat konkurenční výhodu tím, že jim umožní přístup k odborným znalostem nebo inovativním technologiím, které nemají interně. Takto dostanou rychlejší produkty nebo služby, které jim umožní přesunout zdroje do oblastí podnikání, které jsou nejkritičtější. Outsourcing nabízí nákladovou efektivnost a zvýšenou flexibilitu pracovního zatížení.

Zdroj: techtarget.com