Metaverzum, to vážně?


Opravdu chceme alternativní svět

Pojmy jako rozšířená realita nebo virtualita jsou nám již delší dobu známy, ale ve spojení s virtuálním světem jsme se s tím setkali nanejvýš ve filmech nebo ve hře Second Life. Tento příznačný název má populární online hra, ve které pomocí vytvořeného avatara můžete existovat ve virtuálním digitálním světě. Na takovém základě existuje více her, kde jako jedinečná postava žijete alternativní život, i když v určité omezené podobě. Jako hráč procházíte virtuálním světem, budujete ho a navazujete přátelství.

Není Meta jako Meta

Před několika týdny oznámil Mark Zuckerberg, že budoucnost sociální sítě Facebook projde v „blízké“ době značnou transformací a změní se na Metaverzum. Že to myslí vážně bylo poměrně rychlé přejmenování společnosti, která zastřešuje Facebook na Meta. Ve službách a aplikacích si uživatelé této změny mohli všimnout. K novému přejmenování přibylo také nové logo.

 

                  

 

Ani nové logo se neobešlo bez vlny kritiky. Často ho přirovnávají k logu společnosti M-sense, která se zabývá léčbou migrény. Jedná se opravdu o zajímavou podobnost. Je třeba uvést, že název sociální sítě Facebook se tímto nemění. Mění se jen koncová zastřešující nebo chcete-li mateřská společnost Facebook na Meta a pod tou jsou Facebook, Instagram, WhatsApp a další spadající služby, jako Facebook Portál nebo Oculus Quest.

Ready Player One

Ale vraťme se k tomu, co Zuckerberg plánuje v rámci sociální sítě Facebook. Jeho vize Metaverzum má být jakýmsi spojením všeho, co uživatelé na sociálních sítích dělají. Má jim v tom ve velké míře pomoci virtuální a rozšířená realita. Bude to jakýsi alternativní život nebo únik z našeho reálného života? V roce 2018 se dostal do kin americký sci-fi film podle předlohy Ernesta Cline s názvem Ready Player One (kniha vyšla v roce 2012). Režíroval ho Steven Spielberg podle scénáře Zaka Penna. Děj se odehrává v roce 2045 a značná část lidstva používá OASIS, což je virtuální realitosimulace. Jakýsi únik ze skutečného nehostinného světa do zábavného univerza virtuální reality. Jak moc se Mark Zuckerberg inspiroval tímto příběhem, ať už filmové nebo knižní podobě nebo sci-fi románem Snow Crash z 90. let? A čeká nás podobný osud, že digitální virtuální realita bude pro nás únikem a útočištěm?

 

Jak to vidí Mark Zuckerberg

Vize zakladatele Facebooku spočívá ve spojení všeho a to nejen zábavy. Pracovní setkání, kreativita, nákupy a množství dalších činností by se mělo stát součástí virtuálního světa. Ten by měl být decentralizovaný bez vlády jedné organizace s podporou plateb pomocí kryptomen. Metaverzum by měl spojovat spolupráci řady firem. Kromě podpory kryptomen je předpoklad i pro NFT tokeny, které zastřeší 3D avatary a jejich obchodování, jako NFT. Zuckerberg vyčlenil pro tento projekt na začátek 10 miliard dolarů.
Je pravděpodobné, že v následujícím desetiletí většina lidí bude trávit čas ve zcela pohlcující 3D verzi internetu, která zahrnuje nejen hardware Meta (Meta Quest), ale také zařízení vyrobená jinými společnostmi. Tlak na vývojářské týmy je velký. Očekává se, aby vytvořily technologii, která by vám jednoho dne umožnila ukázat se ve virtuálním prostoru, jako plnohodnotný avatar nebo se objevit jako hologram vás samých ve skutečném obývacím pokoji vašich přátel žijících kdekoli na světě.

Jak chápat Metaverzum

Můžeme o tom uvažovat jako o řadě vzájemně propojených digitálních světů nebo prostor, někdy ve Virtuální Realitě, někdy přes sociální síť a někdy zahrnují referenční body v reálném čase do fyzického světa. Software, který je jádrem Zuckerbergova přístupu k Metaverzumu, se nazývá Horizon. V příštím roce společnost plánuje představit Project Cambria, špičkovou náhlavní soupravu se smíšenou realitou, která byla představena na Connect, který v plné barvě kombinuje virtuální grafiku se skutečným světem. Spočívá na základě sledování obličeje a očí, aby se umožnilo realističtější zobrazení avatarů.

 

 

Ve vývoji je také pár AR brýlí s názvem Nazaré. I když jsou ještě nedostupné, pro Zuckerberg mají potenciál širokého používání, jako dnes mobilní telefony. Myšlenka je taková, že na rozdíl od VR headsetu, který vás přenese ze skutečného světa. Nazaré budou vypadat, jako běžné brýle s displeji schopnými překrýt výpočetní svět kolem vás.
Není jasné, zda tento produkt na Metaverzumu dosáhne toho, co Zuckerberg plánuje, ale není pochyb o tom, že jde o odvážný krok. Metaverzum dává Zuckerbergovi podstatně nový, maximalistický směr, kterým se může pohnout. Čas ukáže, do jaké míry proveditelné to je.

Mark Zuckerberg se vyjádřil, že potřebuje mít novou identitu značky, která je přímo sladěna s vizí budoucnosti, na které pracuje. Existuje určitý cíl identity značky na vyšší úrovni a poté je zde více technický a funkční cíl. Vyšší úroveň je, že Facebook je ikonická značka sociálních médií. Lidé si myslí, že je to společnost v oblasti sociálních médií, ale způsob, jakým o sobě samotná společnost uvažuje, je takový, že jsou technologická společnost, která vytváří technologie, které lidem pomáhají propojit se navzájem.

Samotná myšlenka tvorby virtuálního světa se objevila už dávno v některých hrách. První náznaky sahají do populární hry Sims nebo v jisté podobě do World Of Warcraft. Později se jako velmi zajímavou stala již zmiňovaná Second Life. Dnes je na principu virtuálních světů velmi populární Roblox. Máte vlastního avatara, se kterým navštěvujete různé virtuální prostory. Můžete si vytvořit svůj vlastní do kterého pozvete přátele. Nakupujete si doplňky, oblečení a pokud jste dost chytrý můžete doplňky tvořit a prodávat za robloxovou měnu. Všechno to v mnohem větší a mnohem dokonalejší verzi by měl nabízet Metaverzum. Taková je vize Marka Zuckerberga a čas ukáže, jak se ji podaří zrealizovat.

Infolinka (PO-PI: 8:00-15:30)
Abychom věděli poskytovat co nejlepší zážitek na našich webových stránkách, včetně přizpůsobení obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýzu návštěvnosti, používáme cookies. Mezi tyto soubory cookies patří cílené cookies pro média a soubory cookies pro funkce pokročilé analýzy. Kliknutím na tlačítko Rozumím souhlasíte s používáním souborů cookies.