Kancelář

Jak správně napsat a připravit životopis pro tisk

Curriculum vitae

Každý z nás se alespoň jednou v životě dostal do situace, že potřeboval před vstupem do zaměstnání dobře napsaný životopis. CV - Curriculum vitae (lat.) Je základní věc při žádosti do práce, ale i pokud hledáte brigádu nebo práci na dohodu. Napsat správně životopis není těžké, pokud víte co je třeba dodržet. Jde o několik základních pravidel, od kterých se dá při psaní odrazit. Není nic horšího, než lajdácky napsaný životopis. Už z tohoto dokumentu si váš potenciální zaměstnavatel dokáže vytvořit první dojem o vás a to dříve, než se mu osobně představíte. Dobře napsaný životopis je vstupem minimálně na pohovor.

Základní pravidla

V první řadě má být životopis stručný a maximální délka by neměla přesahovat 2 strany formátu A4. Životopis by měl obsahovat vaše osobní údaje a hlavně kontakt na vás (e-mail, t. č.). Telefonní číslo uvádějte v mezinárodní předvolbě, která je pro Českou republiku +420. Samozřejmostí je čistý vzhled papíru, na kterém je životopis napsán. Dokument má být správně naformátován a napsán jedním typem písma a velikostí (vyhněte se kombinaci různých a okrasných fontů). Vždy uvádějte pravdivé informace, protože při osobním pohovoru mohou vaše lži odhalit. Zbytečně se tak dostanete do nepříjemné situace a snížíte svou důvěryhodnost. Životopis má mít přehlednou strukturu. Vyhněte se zbytečně mnoho odstavcem, které text rozkouskovat a hlavně žádné pravopisné chyby! Každý životopis by mě obsahovat údaje o vašem vzdělání, přikládá se kopie nejvyššího dosaženého vzdělání a předešlé pracovní zkušenosti. Udávejte celý název školy a rok zahájení a ukončení studia. Můžete uvést název diplomové práce a přiložit kopie dokladů o rekvalifikaci a certifikáty. Dalšími údaji jsou: jazykové schopnosti (ovládání cizích jazyků), počítačové znalosti a jiné dovednosti. Někteří zaměstnavatelé vyžadují údaj o věku, fotografii a řidičský průkaz. Ten můžete v životopisu uvést (doporučeno).


Nejpoužívanější formou je strukturovaný životopis. Ten má určité charakteristické vlastnosti.

1. vaše osobně údaje

(jméno a příjmení, telefon, email, adresu, datum narození)

2. klíčové schopnosti

(obchodní strategie, vedení týmu, finanční strategie, tvorba rozpočtu, akvizice a příprava, příprava obchodních nabídek a obchodních příležitostí, vyjednávání s klienty, výborné komunikační a prezentační schopnosti, vždy záleží od pozice o kterou se ucházíte)

3. pracovní zkušenosti

(všechny pracovní zkušenosti, které jste v bývalých zaměstnáních na různých pozicích získali)

4. vzdělání, kurzy a certifikáty

(nejvyšší dosažené vzdělání, rekvalifikační kurzy a certifikáty o absolvování školení)

5. počítačové znalosti

(stupeň znalosti práce s Office programy, práce s internetem, grafické programy, znalost programovacích jazyků a kódování)

6. jazykové znalosti

 (uvádí se nejen o jaký cizí jazyk se jedná, ale i stupeň znalosti (základní, pokročilý, expert)

7. oprávanení- řidičský průkaz

(skupina řidičského oprávnění)

8. zájmy

(zde můžete uvést vaše zájmy, charakter např. empatie pro práci v sociální sféře a podobně)

 

Pokud si nový zaměstnavatel vyžádá můžete přiložit další reference, doporučení, motivační dopis nebo portfolio.

 Nejčastější chyby


- Uvádění nepotřebných údajů
- Zbytečně mnoho přehnaného textu
- Smyslené údaje, nezakládajíci se na pravdě
- Pravopisné chyby 
- Ozdobné typy písma a nevhodné vykřičníky a otazníky
- Výše ​​vašeho předešlého platu a vaše požadavky
- Záliby, které nesouvisejí s novou prací a nepomohou vám (spíše uškodí)
- Detaily o vašem bývalém zaměstnání a zaměstnavateli, jakož i důvody odchodu z bývalé práce
- Věk, politické přesvědčení, náboženské přesvědčení a orientace

Nic z toho do životopisu nemusíte dávat a je dobré se dokonce takovým informace vyhnout. Pokud budete již na osobním pohovoru, bude na vás na co odpovíte.

Úprava pro tisk

Na co nesmíme zapomenout je dobře zformátovaný dokument i pro tisk. Zvolit vhodnou velikost a styl písma, který si budete moci vy nebo personalista vytisknout. Zkontrolujete si obsah textu, aby neobsahoval chyby a překlepy. Upravte dokument tak, aby neobsahoval více než dva různé typy fontů, vhodných i pro tisk. Samozřejmě se vyhněte různým ozdobným typem písma a příliš malé velikosti, kterou bude potřeba po vás luštit. Při podnapisech dejte přednost patkové písmu a v žádném případě netlačte vícebarevně. Životopis má mít podobu úředního černobílého dokumentu. Musí splňovat vše tak, aby personalista, který od vás životopis dostane a chce ho vytisknout, nemusel po vás už nic upravovat a mohl dát dokument pohodlně tisknout.

Pokud jste životopis vytlačili sami, pozor aby nebyl uválený, písmo rozmazané nebo slabě čitelné. V případě, že vám docházejí náplně do tiskárny, sáhněte rychle po alternativních cenově dostupných inkoustech nebo tonerech, které vás nezruinují, pokud jste právě nezaměstnaný a váš vytištěn dokument bude vypadat na úrovni.