Jak bezpečně nakupovat online


Nový rok znovu ve stylu online

Příchodem pandemie se značně zvýšila online kupní síla. Pro zavřené obchody a obchodní centra se zákazníci přesunuly do online prostoru. Nyní už nejde o pohodlí objednávat zboží z domu, ale o nutnost, pokud chceme nakupovat. To sebou přináší i určitá rizika. Přestože jsou v dnešní době platby velmi dobře zabezpečené je vysoká obezřetnost na místě. Týká se to hlavně e-shopů z nichž jste dosud nenakupovali. Jak bezpečně nakupovat a ověřit si důvěryhodnost internetového obchodu. Je několik kroků, kterými si ještě před nákupem můžete zkontrolovat prodejce.


Jak si ověřit prodejce

Ověření prodejce je první věc, kterou byste měli udělat. Každý seriózní prodejce uvádí na své webové stránce e-shopu informace o sobě nebo společnosti. Identifikace prodejce zahrnuje jméno prodejce, název společnosti, která obchod provozuje a kontaktní údaje. Tam patří IČO, které musí mít každý internetový obchod s legálním podnikáním. Právě tento údaj si můžete zkontrolovat v Obchodním rejstříku. Kromě těchto informací by se na stránce měla nacházet adresa společnosti, kontaktní osoby s telefonním číslem a emailovým kontaktem. Právě kontakt je důležitý i pro komunikaci s obchodem. Dalším způsobem ověření spolehlivosti prodejce jsou různé uživatelské recenze na obchod a hodnocení. Ty najdete na ověřených webech porovnávání cen, jako je například Heuréka. Pomoci mohou i známí, pokud mají s obchodem zkušenosti. Určitě se vyhněte internetovému obchodu bez kontaktních údajů, který uvádí poštovní adresu P.O. Box a neuvádí jasné obchodní a reklamační podmínky. Každá stránka a e-shop musí poskytovat všeobecné obchodní podmínky.


Zabezpečený prohlížeč a připojení

Pokud nebudete realizovat nákup formou dobírky a platbou kurýrovi, ale přes platební bránu je dobré mít zajištěno zařízení (počítač, notebook, tablet, mobil). K tomu poslouží komplexní bezpečnostní software obsahující antivirus, firewall a nejlépe s funkci ochrana online plateb. V samotném prohlížeči si můžete všimnout hned vedle adresy webové stránky eshopu ikonku zámku. Ta by měla mít zelenou barvu, zámek zavřený a po kliknutí na ni měli by se vám zobrazit informace o zabezpečeném spojení, platnosti certifikátu, používání souborů cookies a další nastavení pro web a povolení oprávnění. Právě správné zobrazení ikonky definuje šifrování a ochranu vaší identity a údajů, které stránce poskytnete.

Dalším rizikovým faktorem pro online nákup je připojení se k neznámé Wi-Fi síti. Pokud realizujete nákup z domu a přes svou Wi-Fi síť předpokládáme, že ji máte dobře zabezpečenou. Při neznámých sítích detaily zabezpečení nevíte. Proto není rozumné nakupovat s připojením do veřejné Wi-Fi sítě.


Bezpečná platba online

Platit za nákup v internetovém obchodě můžete několika platebními metodami. Je dobré si promyslet, která je pro vás nejvýhodnější a nejbezpečnější. Za některé způsoby platby si prodejce může účtovat poplatek k ceně produktu. Jde většinou o příplatek za dobírku.

Platba online kartou

Tato metoda platby v sobě zahrnuje možnost platby přes platební bránu. Ze stránky prodejce budete přesměrováni na zabezpečenou platební bránu, kam zadáváte své údaje z platební karty. Je jen několik ověřených bezpečných platebních bran a proto si snadno ověříte, jejíž službu využijete. Tato možnost platby je rychlá a jednoduchá. Některé velké banky mají své platební brány. Například Tatrabanka, Slovenská spořitelna nebo VÚB. Ověřenou službou pro platbu online kartou je i Go-Pay, GP webpay (ČSOB), TrustPay a pro nákup ze zahraničí platba přes bránu PayPal. Pozor na poplatky za platbu převodem nebo při změně měny.

Platba převodem

V tomto případě vám po vytvoření objednávky zašle prodejce číslo účtu v bance na který převedete částku za zboží. Tento proces může dodání prodloužit, dokud se peníze z jedné banky dostanou na účet v druhé bance. Hlavně při různých bankách.

Platba přes portál banky (okamžitá platba převodem)

Platba přes portál vaší banky je pohodlným a bezpečným způsobem v té míře, že jste z e-shopu přesměrován do své banky. Tato metoda je navíc chráněna dvoufaktorovou autentizací. Banka vás vyzve jiným způsobem například jednorázovým kódem, sms, abyste potvrdili platbu.

 

 

Dobírka s platbou kurýrovi

Asi jeden z nejbezpečnějších způsobů je platba při převzetí zboží kurýrem. Pokud vám prodejce objednané zboží nezašle, vy mu nezaplatíte. Tato metoda je většinou zpoplatněna a navýší cenu nákupu.

Samozřejmě, že při každé transakci se můžete stát obětí podvodného prodejce. Proto si ho dříve, než zaplatíte dobře ověřte. Platí to hlavně při neznámých e-shopech se kterými nemáte žádné zkušenosti. Někdy vás přehnaně nízká cena oproti jinému prodejci může vyjít draho.


Jaká práva má nakupující při nákupu online

Vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu je právo, které máte jako kupující při nákupu v e-shopu. Toto právo si můžete nárokovat pouze při nákupu v internetovém obchodě, kde si fyzicky nemůžete zboží prohlédnout. Nevztahuje se to na nákup v kamenné prodejně e-shopu. Prodejce je povinen v takovém případě, pokud jste si zboží zakoupili v e-shopu do 14 dnů od odstoupení smlouvy a vrácení zboží, obratem vrátit přijatou platbu. Ta by měla obsahovat plnou částku včetně poštovného. Náklady na vrácení zboží v zákonné lhůtě, tedy poštovného hradí spotřebitel. Pozor však na některé výjimky, na které se vrácení zboží do 14-dní nevztahuje. Týká se to médií, jako audio a video nahrávky, počítačový software, která rozbalíte a zboží, které z hygienických důvodů po rozbalení nelze vrátit. Proto si pozorně přečtěte obchodní podmínky daného e-shopu.

Reklamace ve stanovené záruční době je dalším způsobem, jak si můžete zakoupené zboží v případě poruchy nechat opravit nebo vyměnit. Podle zákona o ochraně spotřebitele, vyřízení reklamace musí proběhnout do 30 dní. Po uplynutí této doby má spotřebitel stejná práva, jako by šlo o vadu, kterou nelze odstranit, tj právní nárok na zrušení kupní smlouvy (vrácení peněz) nebo na výměnu zboží. Ve smyslu občanského zákoníku je záruční doba 24 měsíců. V některých případech ji výrobce po registraci výrobku ještě rozšíří o další období. Možnosti rozšířené záruky je dobré využít hlavně při elektronice a spotřebičech. I tyto informace naleznete přímo v obchodních podmínkách prodejce. Pokud se neumíte domoci svého práva nebo byly vaše práva spotřebitele porušena, můžete se obrátit na Českou Obchodní Inšepekciu.


Cena bez a s DPH

Prodejce je povinen (pokud je plátcem DPH) uvádět u zboží cenu včetně DPH nebo jiných poplatků. Většina obchodníků zveřejňuje cenu bez is DPH. Pro koncového běžného zákazníka je směrodatná cena s DPH.


Popis a fotografie k produktu

Pozor na ilustrační foto a dodatek k němu. Produkt se může v závislosti na zemi pro kterou je dodáván lišit funkcemi, ale i designem. Dalším problémem může být adaptér do elektrické sítě. Ty pro americký trh a některé déle země jsou odlišné od evropských. V některých případech je přibalena redukce. Tento údaj si ověřte.


Komunikace s internetovým obchodem

Důležitá je i komunikace s internetovým obchodem, proto si ještě před nákupem ověřte, zda se na stránce nacházejí kontakty. Někdy je dobré si ověřit pravost telefonního čísla a jeho dostupnost.

Výhody online nákupu

Platforma online nákupu má své výhody. Široký sortiment zboží, jednoduché objednávání a v podstatě i rychlé dodání přímo na adresu. V dnešní době o to více, že jsou obchody a obchodní centra, kde se dá nakupovat zavřené kvůli pandemii.
 
Nevýhody a rizika
 
Asi největší nevýhodou je, že si zboží nemůžete fyzicky podívat, jak to mu je na prodejně. Někdy je na fotografii zobrazení trochu jiné, než tomu je v reálu. Zboží neodpovídá popisu a obrázku na stránce e-shopu. Nemusí vám sedět u oděvech a obuvi velikost. Rizikové je nakupování v neověřených, neznámých e-shopech o kterých nemáte dostatek informací. Česká obchodní inspekce na svých webových stránkách uvádí (www.coi.cz/rizikove) informace o internetových stránkách, které jsou považovány za rizikové především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv.

Ve zkratce

Dnes najdete na internetu množství webových stránek, kde můžete nakupovat. Většina z nich je ověřena zákazníky a zcela legitimní. Abyste odhalili ty podvodné je nutná vaše všímavost. Vždy si ověřte údaje o provozovateli internetového obchodu. Podle platné legislativy je provozovatel online obchodu povinen zveřejnit na svém webu pravdivé údaje.

Proto je dobré zkontrolovat informace:

- název firmy nebo provozovatele
- adresa společnosti
- fakturační informace
- IČO, DIČ
- všeobecné a obchodní podmínky nákupu
- podmínky pro odstoupení od smlouvy a způsob reklamace
- kontaktní informace

 
Při prověřování se zajímejte io dobu dodání zboží. Některé e-shopu mají zboží v externím skladu, což prodlouží dobu dodání. Upřednostněte ověřeného prodejce. Čtěte recenze od zákazníků a uživatelské hodnocení. Pokud si nejste jisti neplaťte za zboží předem. Pozor si dávejte pokud od vás prodejce vyžaduje ď informace, jako jsou informace o vašem bankovním účtu, číslo OP, číslo řidičského průkazu zda vaše přístupová hesla. Takovému obchodu se určitě vyhněte. Pro nákup jsou dostačující informace jako je vaše fakturační a dodací adresa, kontakt na vás, jako email a telefonní číslo pro kurýra, aby se vám uměl dovolat. Při nákupu je třeba odsouhlasit podmínky pro zpracování vašich dat a často vás e-shop požádá o souhlas o zasílání Newletter. Ten samozřejmě nemusíte udělit, pokud o zasílání novinek nemáte zájem. Stejně ho můžete po nějakém čase odvolat a zasílání reklamních emailů zrušit. Při online nákupu upřednostňujte internetové obchody, které mají registraci v České Republice. Ty se řídí českou legislativou a spadají pod jurisdikci České republiky. V případě, že jsou vaše práva zákazníka porušena, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.

Infolinka (PO-PI: 8:00-16:00)
Používáním stránek provozovatele Soft-Tech, s.r.o.
souhlasíte s používáním cookies, pomocí kterých vylepšujeme naše služby.
Více informací.