Kancelář

Home Office na míru

Situace a v jaké se v současnosti nacházíme, kvůli bezpečnostním předpisům pandemie, přiměla mnoho firem k pracovním změnám. Společnosti, které mohou svým zaměstnancům umožnit práci z domu, takzvaný Home Office k tomu přistoupili. Jde o standardní model firemní kultury pro drtivou většinu IT firem. Právě jejich zaměstnanci systém práce z domova využívali často, jako benefit v určité pracovní dny. Tento model práce je populární a velmi oblíbený nejen pro zaměstnavatele, ale i zaměstnanců. Pohodlí práce z domova využívá i množství influencerov a lidí, kteří mohou pracovat doslova odkudkoliv, kde mají přístup k internetu. Co je důležité při tomto způsobu práce a co je vlastně Home Office? Jaké podmínky si vytvořit, abyste i z pohodlí domova dokázali být produktivní a pracovali efektivně. Které klady a negativa práce z domova přináší?

Co je Home Office
 

Jde o překlad domácí kancelář nebo u nás používaný termín práce z domu. Zaměstnanec může využívat k jistému druhu práce vlastní prostor v domácnosti, kavárně, všude tam, kde mu to vyhovuje. Mnoho firem nemá vlastní prostory v podobě kanceláří pro své zaměstnance nebo externích spolupracovníků a Home Office je pro ně ideální řešení. Společnost tím ušetří na nákladech za pronájem prostor a vybavení. Práci z domu je alternativou, pokud by pracovník musel docházet příliš daleko do práce, ale také volitelná možnost, pokud potřebuje být doma z nějakých důvodů, ale práci umí provést iz domu. Home Office je za poslední roky velmi rozšířený a to hlavně v sektoru IT, ale i mezi influenceri, blogerama a redaktorama. Využívají ji i operátoři různých call center.

Jak pracovat z domu a nezbláznit se

V současné situaci, v jaké se naše společnost nachází je práce z domova bezpečnostní řešení kvůli Covid19. Obecně však platí, pokud jste se již rozhodli pracovat z domu nebo vás o to požádal váš zaměstnavatel je dobré vědět základní pravidla. Ty vám mohou v začátcích, kdy začínáte s prací z domova pomoci, dokud si nenajdete vlastní ověřený systém. Zde je pár tipů.

Vytvořte si komfortní podmínky

Pokud vaše práce spočívá v tom, že pracujete převážně s počítačem, tak si možná řeknete o nic nejde. Svalím se na pohovku nebo pro jistotu ani nevstanu z postele a vezmu si notebook k sobě. Dlouho byste takto nevydržely. Proto je nezbytné vyhradit si prostor, kde budete pracovat. Pokud nemáte vlastní pokoj, tak si vytvořte místo, které bude vaší pracovní zónou.

 

Pracovní zóna

Stůl, nejlépe psací a k tomu vhodná židle je základ. Dnes už se v každé domácnosti najde PC koutek, kde je kancelářský nebo počítačový stůl a kancelářské křeslo, připadne PC židle. Využít můžete i svůj hráčský setup.
Pokud vám to prostor umožňuje preferujte minimalismus. Co nejméně zbytečných věci na pracovním stole, které by mohly odvést vaši pozornost od práce. Důležité je také dobré osvětlení a minimalizaci rušivých momentů. Není nic horšího, než když se za vašimi zády budou stále otevírat dveře. Pokud víte, že budete pracovat z domova delší dobu nebo dlouhodobě, dbejte na správnou ergonomii. Nejen sezení, správná výška stolu, umístění monitoru, klávesnice a myška, ale i osvětlení a dobrý management kabelů mohou přispět k tomu, abyste se cítili komfortně.

Hudba z vedlejšího pokoje

Pro práci je důležité, co nejméně vyrušujících zvuků nebo dokonce hluk. Ne vždy se dá pracovat v naprostém tichu, pokud nejste doma sami. Poproste proto rodinu, partnera, spolubydlících, aby brali na vás ohled. Někdy pomůže i tabulka zavěšená na dveřích "nerušit". Pokud potřebujte pro soustředění ticho, zkuste sluchátka s aktivním potlačováním ruchů. Dokáží výborně eliminovat okolní ruchy. Osobně používám AirPods Pro, které mají funkci aktivní redukce hluku.

Pc a internet

Práce z domu vyžaduje i spojení s ostatními členy teamu nebo s nadřízeným. Kromě počítače v dobré kondici je třeba i stabilní internetové připojení, případně telefon a datové služby. Pokud je vás v domácnosti více, upozorněte ostatní, aby nezatěžovaly internetové připojení. Může se vám stát, že už na 5 x nedokážete odeslat email s přílohou a vedle v pokoji si někdo streamuje nebo hraje online hru.

Příslušenství - periferie k PC

Kromě počítače můžete potřebovat i jiné příslušenství, jako je skener nebo web kamera. Zkontrolujte si vaše přídavná zařízení a periferie, že všechno funguje a víte to v případě potřeby používat.

Vytvořte si pracovní návyky

V domácím prostředí je člověk náchylný na trochu lenosti i na méně soustředění. Vytvořte si pracovní návyky, jako byste pracovali ve firmě v kanceláři. Vstávejte ve stejnou dobu, zachovejte si určitou pracovní kulturu a nepracujte celý den v pyžamu. Nenoste si jídlo přímo nad klávesnici, i když káva je někdy nezbytná. Pozor si však dávejte na polití tekutinou. Některé klávesnice mohou přestat reagovat a budete mít po práci. Zajistěte si hlavně soukromí, aby vás neustále někdo nevyrušoval s požadavky v domácnosti. Vysvětlete rodině, partnerovi nebo spolubydlícím, že pracujete a nechcete byt vyrušován. Není nic horšího, než neustále odbehovanie nebo přerušování od práce. I práce z domu vyžaduje určitou disciplínu.

Jak rozdělit čas

Při práci z domu je třeba rozdělit si čas, na práci s plným soustředěním a krátké přestávky na relax. Tehdy si můžete dát kávu, jít se najíst nebo odejít do jiné místnosti a dát si chvíli pauzu. Pozor, abyste těch přestávek neměli hodně a nakonec zjistíte, že jste skoro nic neudělali. Platí to io sociálních sítích, které vás mohou vyrušovat. Je dobré vypnout oznámení, které nesouvisí s prací. Vytvořte si strukturu pro pracovní úkoly, jako byste byli v kanceláři. Střídejte čas, když jste produktivní a krátkými přestávkami, kdy dopřejete odpočinek i očím. Práce z domu často zahrnuje dlouhé pracování s počítacím, proto je nutná přestávka pro oči i páteř. Stanovte si začátek pracovní doby i její konec.

 

 

Práce a domácnost, kde jsou děti je někdy velkou zkouškou na nervy. Proto si dopředu ujasněte s partnerem některá pravidla. Vysvětlete zejména malým dětem, že určitý čas musíte pracovat a věnovat se jim budete později. Jiný případ je, když ztratíte pojem o čase a začnete pracovat brzy ráno a pracujete dlouho do noci. Tudy cesta nevede a dlouho byste takovou zátěž neustáli.

Využívání dostupných technologií

Při práci z domu můžete využívat nebo doslova vyžadují některé technologie, které vám práci usnadní a zrychlí. Správné nastavení cloudových služeb, sdílení dokumentů, vám pomohou, abyste mohli v pracovní skupině efektivně spolupracovat. Často se využívají i team aplikace nebo skupinové chaty, videohovory v rámci pracovního týmu. Cokoliv, co vám práci usnadní je vítáno.

Sám sobě pánem, ale zodpovědně

I když práce z domova vypadá na první pohled jako pohodička, váš zaměstnavatel bude očekávat určité výsledky. Proto k ní přistupujte zodpovědně. Často je propojena s prací s ostatními kolegy a vaše zdržení může ovlivnit i jejich práci. Vytvořte co nejlepší podmínky v kterých budete pracovat efektivně. Vyhnete se tak zbytečnému stresu, pokud vás doslova začnou tlačit termíny a schránka se vám zaplní e-maily od šéfa.