Kancelář a škola

Hoax

Co je Hoax a jak ho rozpoznat

Hoax se volně překládá jako poplašná zpráva. Kromě pojmu Hoax se používá i Fake News (falešná zpráva). Tento fenomén vznikal postupně s masovým rozšiřováním se internetu. Uživatelé si začali přeposílat falešné, poplašné zprávy nepředstavuje takové se na pravdivých, ověřených informacích. Do jisté míry by Hoax nemusel být až tak škodlivý, protože nepravdivé a zveličené zprávy vznikaly i před dobou internetu a to ústním podáním. V dnešní době se však za Hoax často ukrývá podvod, vydírání nebo manipulace. Dokonce i vědomé poškozování jména, pověsti jednotlivce, firmy, značky nebo i etnické skupiny. Hoax může souviset a být i jednou z nekalých praktik konkurenčního boje. Hoax může být spouštěčem celé řetězy nepravd a dezinformací.

Jak (rychle se) Hoax se šíří

Živnou půdou pro šíření Hoax jsou sociální sítě, kde se soustřeďuje nejvíce uživatelů různých věkových skupin, vzdělání a sociálního cítění. Je snadné šířit poplašné zprávy a nepravdivé informace tam, kde se jejich uživatelé velmi rychle sdílejí a přeposílají dál. Jen malé procento těchto uživatelů si ověřuje důvěryhodnost a pravdivost takové zprávy. Hoax je dobré šiřitelný i na různých fórech, internetových komunitách a také přímo přes emailové zprávy. Ty obvykle zasílá zdroj Hoax celé databázi kontaktů získaných bez souhlasu uživatele. Možná se vám stalo, že jste dostali emailovou zprávu v špatném jazykovém překladu se žádostí o zaslání peněz na účet ve vzdálené zemi od pochybného odesílatele. Aby zpráva působila důvěryhodně byla v ní fotografie nemocného dítěte, která měla vzbudit soucit. Administrátoři velkých sociálních sítí zachytí pouze malé procento Hoaxu. Falešné zprávy tak dále putují bez kontroly a ověření si důvěryhodnosti informace. Moderátoři oficiálních webů si informace ověřují z několika zdrojů. Ale i na oficiální zpravodajské stránce narazíte na Hoax ve formě reklamy. Jde o reklamní Hoax, který vás například informuje o produktu se kterým rychle a snadno zhubnete. Samozřejmě podložené nepravými fotografiemi.

 
Nejznámější hoaxy nebo neověřené zprávy ohledně tiskáren a tisku
 
I ve světě tisku jsme zaznamenali několik Hoaxů nebo spíše nepotvrzených informací, které se šířily rychle internetem. Mezi nejznámější patří zprávy, které vrhají špatné světlo hlavně na výrobců tiskáren a náplní do tiskáren.
 
Velkou diskusi na internetu spustila zpráva o tom, jak výrobci několikanásobně navyšují cenu inkoustových náplní.
 
Celá zpráva se nesla v duchu, že výrobci tiskáren snižují cenu samotných zařízení, ale promítají ji několik-násobně navýšenou cenou spotřebního materiálu, inkoustových a tonerových náplní. Výrobní cena náplní je jen zlomek ceny, za jakou se náplně prodávají. Tato informace se nikdy 100 % nepotvrdila, ale ani jeden z výrobců ji nevyvrátil na základě informací o tom, jaká je výrobní cena a co vše se promítne do ceny, za kterou si koupí náplně koncový uživatel. Na síti YouTube se objevilo dokonce i video, bývalého zaměstnance nejmenované společnosti, ale vše zůstalo pouze rovině výpovědi nijak jinak nepodložené. Přesto, pokud bychom takové zprávy nebrali jako Hoax, stále to zůstanou zprávy, které nejsou potvrzeny z důvěryhodného zdroje, nebo přímo dotčenou stranou, tedy samotným výrobcem.
 
Další zpráva ohledně tiskáren se objevovala stejné období v souvislosti s blokováním používání alternativních náplní.
 
Výrobci tiskáren blokují používání alternativních levnějších náplní přidáváním chipů pro ověření originality náplně. Tato zpráva se zakládala na pravdě. Tento postoj výrobců byl v některých případech zdrojem soudních sporů o právu uživatele používat spotřební materiál dle vlastního výběru.
 
Výrobci tiskáren nastavují zařízení tak, aby hlásili prázdnou náplň, spíše než tomu tak doopravdy fyzicky je.
 
Takové zprávy můžeme označit jako polopravdivé. Tiskárna vás může upozornit na prázdnou kazetu s předstihem, což je pro uživatele dobré a zároveň dokážete v tisku pokračovat dále. Záleží od konkrétního zařízení. některá zařízení to už nedokážou a v kazetách opravdu zůstává zbytkový inkoust nebo toner. Výrobci se brání tím, že tato zbytková část může výrazně snížit kvalitu tisku. Jelikož nejsou kazety z přehradního plastu je to těžko vyvrátit i dokázat. Několik uživatelů prázdnou kazetu otevřely a opravdu se tam nacházel zbytkový inkoust, ale v množství které by už plynulou tisk nezajistilo a už vůbec ne většího objemu. Dříve nějaká dotisk 1 - 2 stran v horší kvalitě.
 
"Kazítko" v tiskárnách?
 
Nejslabší součástka zařízení ovlivňuje poruchovost a životnost zařízení. Tento fakt se zakládá na pravdě, ale informace o tom, že výrobci do zařízení naschvál vkládají součástku, lidově nazývané "kurvítko" se nikdy nepodařilo plně potvrdit. My jsme oslovili několik servisů a ani v jednom připadě nám nepotvrdily, že se tato informace zakládá 100 % na pravdě. Ale ... existenci kazítka nevyvracejí. Jsou velmi časté případy, že zařízení se poškodí hned po uplynutí záruční doby. Je to náhoda nebo výrobce naprogramoval některou ze součástek na dobu určitou? V některých zemích jsou spotřebitelé chráněni proti takovým praktikám a pokud se prokáže, že byla použita součástka, která po ochranné, záruční době znefunkčnila zařízení, hrozí tam pokuty. Dokázat to však je dost těžké. Když jsme se ptali přímo na tiskárny dostali jsme odpověď, že při nich záleží spíše na použitých materiálech. Nemůžete očekávat, že vám levná tiskárna s plastovými součástkami uvnitř vydrží takovou dobu, než ta s kvalitními kovovými částmi. Ale to se týká spíše opotřebovanosti a ne tajemného kazítka. Druhá strana té mince je stlačování ceny směrem dolů, když výrobce chce snížit náklady na výrobu zařízení použitím levnějších materiálů nebo součástek, změnou pracovních procesů. V neposlední řadě musíme brát v úvahu i ekonomickou stránku konzumní společnosti, kde poptávka vytváří nabídku a ta vytváří vyšší prodejnost a s tím souvisí pracovní místa. Dobrá ekonomika je ta, když lidé stále nakupují a peníze jsou v oběhu.
 
Tyto zprávy sice působí jako dezinformace, ale nazývat jejich Hoax by bylo přehnané. Přehnaný Hoax je někdy viditelný na první pohled. Ale i přesto se šíří internetem, jako lavina a i jinak rozumně uvažující lidé ho sdílejí a přeposílají dál. Velmi dobrou cílovou skupinou pro šíření Hoax jsou děti a senioři, kterých na sociálních sítích přibývá.
 
Boj s hoax
 
Bojovat doslova s ​​lidskou důvěřivosti, naivitou, někdy přímo až hloupostí je těžké. Občas se Hoax dostane takové širokou podpory od uživatelů, že zastavit ho je nemožné. Na štěstí se začalo bojovat s Hoax přesně tam, kde vzniká, tedy na internetu. Různé webové stránky upozorňují na hoax. Sociální sítě začaly blokovat nepravdivé, falešné zprávy a minimalizují jejich šíření. Slovenská policie dokonce založila vlastní facebookovou stránku Hoax a podvody - Policie SR.
 
Najnezmyslenejšie Hoax zprávy, které se šíří internetem
 
Vybrali jsme pár aktuálních Hoax se kterými se můžete setkat na sociálních sítích nebo vám mohou přistát přímo do e-mailové schránky.
 
- Konec výsluhových důchodů pro policisty
- Pití čistícího prostředku SAVO vás uzdraví
- Migranti mají zdravotnictví zdarma
- Notre- dame zapálili úmyslně, nahradí ho mešita
- Super Hoax - alobalové čepice znemožní mimozemšťanem číst vaše myšlenky
- Někdo vám vzkázal miliony, ale na provedení musíte zaslat na tento účet xxxxxxxxx určité částku
- Bill Gates rozdává své miliony lidem
- Krev pro dítě leukémií zašlete na účet xxxxxxxxx
- Facebooková soutěž typu vyhráli jste zašlete nám číslo účtu
- Bělení zubů za pár dní
- Zázračné přípravky na hubnutí a růst vlasů
 
 
Nás nejvíce pobavil Hoax inkoustové náplně, které mění dopadem světa barvu.
 
Ne že by to nebylo nemožné, opravdu si pamatujeme trička začátkem 90.let, které na světle změnily barevný odstín. Trochu jinak vypadalo tričko v přímém světle a jinak v přítmí. Od růžové procházel odstín až do tmavě fialové. Když jsme však pátrali po výrobci takových inkoustů narážely jsme na mrtvé odkazy. Proto si opravdu neumíme představit inkousty, kterými když vytisknete dokument budou měnit barvu. Ale možná se s tím někdo z výrobců v budoucnu popere.